
За разлика от традиционните музейни екскурзоводи, CHESS разказва на всеки посетител специално създадено за него история
Посетителите на музеи в Европа скоро ще могат да проектират свое лично културно преживяване още преди да са излезли от дома си или да са се качили на самолета.
Мобилно устройство с добавена реалност и геолокализирани технологии превръща обикновената разходка в музея в персонализирано интерактивно преживяване. Технологията е разработена от консорциум от академични, индустриални и културни организации с помощта на европейски инвестиции.
С помощта на CHESS всеки може да преживее персонализиран, интерактивен маршрут, създаден специално за него от сайта на музея. Приложението ще се сваля на смартфони и таблети в цяла Европа.
„Обиколката на музей с екскурзовод е линейно преживяване, в което посетителите остават по-скоро пасивни. С CHESS посетителите стават активни, ангажирани с културното наследство, а разходката в музея се превръща в игра”, споделя д-р Оливие Бале от френската компания Diginext, която е координатор на проекта.
Проектът CHESS (Cultural-Heritage Experiences through Socio-personal interactions and Storytelling) е подкрепен финансово от ЕК с повече от 2,8 милиона евро. В него са заложени няколко иновативни инструмента, фокусирани върху посетителя, и сайтове за културно наследство, които публикуват преживяване, създадено специално за клиента.

CHESS е тестван с голям успех в музея на Акропола в Атина и в Парка за космически приключения в Тулуза, Франция
Чрез попълване на онлайн „CHESS въпросник за посетители”, хората могат да заявят предварително своите интереси. Този инструмент позволява на музеите да генерират въпросник, който предлага един или няколко избора и след това да свържат получените отговори с даден образ или характер, който отговаря на профила на посетителя.
Кураторите на музеи и останалите нетехнически специалисти използват „CHESS инструмент за авторство” и много лесно създават оригинална разходка с динамични сюжетни линии и модерно мултимедийно съдържание. Разходката на посетителя се управлява от „Машина за истории”. Разказваната история следва предварително избрания от посетителя път, но също така се персонализира и адаптира в движение според индивидуалните избори на посетителя като актуализира профила в хода на историята.
За разлика от традиционните музейни екскурзоводи, CHESS разказва на всеки посетител специално създадено за него история, фокусирана върху експонатите, които са най-тясно свързани с неговите интереси и настроението, с възможно най-малко или много детайли – според предпочитанието му. Историите могат да бъдат допълнени с мултимедийни и 3D игри, както и с игри с „добавена реалност”, като в някои случаи експонатите говорят и канят посетителите да си взаимодействат с тях.
На тръгване посетителите ще намерят на сайта на музея сувенири, например видеоклип или снимка, от собствената им разходка – това ще бъде техният личен спомен, който могат да споделят със семейството и приятелите си.
Според д-р Мария Руссу от Атинския университет, проектът има потенциал да революционализира начина, по който се държим, посещавайки музеи, и да създаде по-голяма близост между нас и културната ни история. Продуктът CHESS е тестван с голям успех за шест месеца през 2013 година в музея на Акропола в Атина и в Парка за космически приключения Cit? de l’Еspace в Тулуза, Франция.
CHESS е разработен от седем партньора от четири държави – Франция, Гърция, Обединеното кралство и Германия. Според координатора на проекта – компанията Diginext, приложението CHESS ще бъде пуснато на пазара до две години. По света има 55 000 музеи – този факт открива възможностите за разрастване в световен план.